Makrifatullah (Mengenal Allah SWT), VII

Published on August 17th, 2009 — 12:00am

11.              Kerana DzatNya adalah Yang Zahir dan Batin kesemua ciptaan (termasuk ruang dan masa) maka kesemua lakonan ciptaan sebenarnya adalah lakuanDzatNya.

Maka (yang sebenarnya) bukan kamu yang membunuh mereka, akan tetapi Allah yang membunuh mereka, akan tetapi bukan  kamu yang melempar ketika kamu melempar tetapi Allah yang melempar: Al Anfaal (8):17.

Sesungguhnya telah Kami muliakan anak-anak Adam, Kami  angkut mereka di daratan dan di lautan: Al Israa (17):70.

Tidakkah kamu melihat Allah mengerak awan: Al Israa (17):70.

12.              Kalau DzatNya adalah Yang Zahir dan Batin kesemua ciptaan (termasuk ruang dan masa) dan kesemua lakonan ciptaan sebenarnya adalah lakuan DzatNya maka dari sudut pandangan mereka yang sudah bermakrifatullah, kewujudan ciptaan tidak wujud. Prof. Muhammad Ramadhan Al Buti ada berkata:

Sifat wujud ini tidak lain selain Dzat-Nya: Muhammad Said Ramadhan Al Buti, Keyakinan Hakiki, 110 (1996).

Imam Ghazali berkata:

Orang yang mengenal dirinya dan mengenal Tuhannya niscaya sudah pasti ia mengenal bahawa ia tiada mempunyai wujud bagi dirinya: Imam Ghazali, Ihya Ulumiddin Bk. 7, 427 (1981).

Rasulullah (saw) bersetuju dengan syair Labid yang berbunyi:

Sesungguhnya segala sesuatu selain daripada Allah, adalah bathil: Ibnu Taymiyyah, Fiqh Tasawwuf, 341 (2005).

Allah swt berfirman yang bermaksud:

Dan sesungguhnya telah Aku ciptakan kamu sebelum itu padahal kamu (di waktu itu) belum ada sama sekali: Mariam (19):9.

Kepunyaan Allahlah semua yang ada di langit dan di bumi: Ali Imran (3):109, 129; Al Baqarah (2):255; 284.

13.              Kerana DzatNya adalah batin kesemua ciptaan maka in juga bererti DzatNya adalah hakikat kepada kesemua ciptaan.

Akhirnya tentu bertemulah dengan hakikat. Mulanya tercapailah kasyaf iaitu terbuka rahsia yang senantiasa menyelubungi di antara kita dengan Dia. Terhindarlah hijab, iaitu dinding. Dinding tebal yang memisahkan di antara kita dengan Dia. Hamka, Perkembangan Tasauf Dari Abad Ke Abad, 113 (1976)

BENTUK HAKIKAT MAKRIFAT
1. Belanga Lumpur Paya
2. Kertas Kayu Pokok
3. Cawan Kaca Pasir
4. Selipar Getah Pokok getah

Sesudah kita kenal hakikat kesemua ciptaan adalah Dzat justeru itu, kita pun tahu Dzat itu datang daripada Allah swt dengan ini, kita sudah mencapai Makrifatullah.

Kami akan memperlihatkan kepada mereka tanda-tanda Kami di segenap ufuk dan pada diri mereka sendiri. Asy Syuura (42):53.

Dan di bumi itu terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang yakin dan (juga) pada dirimu sendiri. Maka apakah kamu tiada memperhatikan? Adz Dzariyat (51):20.

BENTUK HAKIKAT MAKRIFAT
Ciptaan Dzat Allah SWT

KENAL DIRI KENALLAH ALLAH (swt)”

DARIPADA HAKIKAT KEPADA MAKRIFAT”

Prof. H. Aboebakar Atjeh juga berpendapat pengetahuan tentang Hakikat dapat membuat seseorang itu memakrifatkan Allah swt. Beliau berkata:

Hakikat membuka kesempatan bagaimana saling mencapai maksudnya iaitu mengenal Allah. Hj. Aboebakar  Aceh, Pengantar Ilmu Hakikat & Makrifat, 72-73 (1992).

| Category: gnosticism | 7 comments | Leave a comment

Back to top

7 comments to “Makrifatullah (Mengenal Allah SWT), VII”

  1. shaiful asrahizam bin abdul shukor

    assalamualaikum ustaz. saya ada dgr ceramah di dalam utube. saya mintak agar perjelaskan kepada saya untuk membuka makrifat. saya dah lama mencarinya. tapi bukan jalan tarikat . cuma dgn cara mengingatinya allah . tolong saya ustaz. untuk saya ketempat ustaz saya tidak berkemampuan. saya tinggal di kuantan pahang umur saya 40 tahun, berkahwin ada anak satu tapi meninggal. mintak tolong ustaz. ini tel saya 0199705669. semua yang tercipta adalah zatnya. assalamualikum.

  2. ZOLKIFLI

    1) Kerana DzatNya adalah Yang Zahir dan Batin kesemua ciptaan (termasuk ruang dan masa) maka kesemua lakonan ciptaan sebenarnya adalah lakuanDzatNya.

    Komen saya
    Zat Allah bukan ciptaan termasuk ruang dan masa. seperti ustaz tulis…..kalau macam tu semua benda yang dijadikan ada ……kun …..
    senang la macam tu……saya p minta kat pokok……keluarkan seketul mas 1 kg serta merta.

    2)Sesudah kita kenal hakikat kesemua ciptaan adalah Dzat justeru itu, kita pun tahu Dzat itu datang daripada Allah swt dengan ini, kita sudah mencapai Makrifatullah.

    komen saya
    Kenal dunia ini tidak mengesahkan atau menaik darjat ketahap makrifatullah seseorang,
    Cuba tengok org atheis….kenal dunia…..adakah mereka ini islam ataupun ustaz kata makrifatullah.
    Cuba tengok org beragama buddha…..ada kah meraka makrifatullah…????
    Cuba tengok keristian….bagaimana…..???
    Ugama hindu…..nasrani….yahudi….
    Mereka tu musuh ALLAH…….bukan ahli makrifatullah.

    3)Kepunyaan Allahlah semua yang ada di langit dan di bumi: Ali Imran (3):109, 129; Al Baqarah (2):255; 284.

    Komen saya
    Bagaimana Allah itu zatnya yang memiliki semua dilangit dan bumi itu zatnya yang maha esa….nyata tidak berdaya memberi apa2, membuat apa2, mengubah apa2 malah tidak berdaya membuat dan menyatakan syurga dan neraka….Ini kerja Allah bukan kerja alam atau ciptaannya.

    USTAZ……………..AWAK ADALAH TERGOLONG ORG SESAT YANG DI SEBUT RASULULLAH….
    27 PUAK YANG MEMBAWA DAN MENDAKWAH UGAMA ISLAM…..HANYA SATU DITERIMA MASUK SYURGA…IAITU ISLAM YANG DIBAWA OLEH AHLUL BAIT….

    ADAKAH USTAz PEMBAWA DAN PENDAKWAH SYARIAT ALLAH TAALA YANG DI AJAR OLEH RASULUULAH…….????????????

  3. ZOLKIFLI

    3)Kepunyaan Allahlah semua yang ada di langit dan di bumi: Ali Imran (3):109, 129; Al Baqarah (2):255; 284.

    MAAF PEMBETULAN SEDIKIT

    Komen saya
    ciptaannya dan alam ini…….nyata tidak berdaya memberi apa2, membuat apa2, mengubah apa2 malah tidak berdaya membuat dan menyatakan syurga dan neraka….Ini kerja Allah bukan kerja alam atau ciptaannya.

  4. Hussien Latiff

    Awak ini sungguh-sungguh lucu. Kalau semua yang ada ini adalah DzatNya yang Zahir dan Batin maka seperti Imam Ghazali berkata:

    “Orang yang mengenal dirinya dan mengenal Tuhannya niscaya sudah pasti ia mengenal bahawa ia tiada mempunyai wujud bagi dirinya.”
    Imam Ghazali, Ihya Ulumiddin Bk. 7, 427 (1981).

    Allah swt juga ada berfirman yg bermaksud:

    Akulah yang zahir dan batin
    Al Hadid (57):3

    Orang yg sudah makrifat sedar kebenaran ayat di atas ini iaitu yang sebenar wujud adalah “Dzat” kerana itu mereka tidak “buta” dan tidak syirik kerana apabila anda menyatakan anda itu wujud maka anda telah menyatakan ada dua wujud iaitu (i) Allah dan disampingNya ii) anda wujud bersamaNya. Allah ada berfirman yang bermaksud:

    Sesungguhnya kamu berada dalam keadaan lalai dari (hal) ini maka Kami singkapkan daripadamu tutup (yang menutupi) matamu, maka penglihatanmu pada hari itu amat tajam.
    Qaaf (50):22.

    Apabila kita sedar (seperti dikatakan oleh Imam Ghazali tadi) kita tidak wujud maka kita tidak ada suara langsung kerana itu Nabi Isa as bersabda:
    (Perkataan) “Kenapa” adalah pintu ke neraka.
    Gospel of Barnabas, 114 (?).

    Syeikh Abdul Qadir AL Jilani pula berkata:

    Berlaku warak adalah kerja satu jam, bersederhana dalam segala hal adalah kerja dua jam; tetapi makrifat Allah ialah kerja sentiasa.
    Syeikh Abdul Qadir Al Jilani, Op cit, 189.

    Di sini berbezaan kita seperti di firmankan dalam Al Quran:

    Dan bagaimana kamu dapat sabar atas sesuatu yang kamu belum mempunyai pengetahuan yang cukup tentang hal itu?.
    Al Kahfi (18):68.
     
    Inilah perpisahan antara aku dan kamu.
     Al Kahfi (18):78.

    Atau adakah engkau menyangka bahawa kebanyakan mereka mendengar atau memahami? Mereka hanyalah seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi:
    Al Furqan (25):44

    Katakanlah lagi: Adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui? Sesungguhnya orang-orang yang dapat mengambil pelajaran dan peringatan hanyalah orang-orang yang berakal sempurna.
    Az Zumar (39):9

    Sebenarnya yang menaruh bimbang dan takut Allah dari kalangan hamba-hambaNya orang-orang yang berilmu. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Pengampun.
    Faathir (35):28

    Sama ada Ahlul Baitkah betul atau Ahli Sunnikah betul, Rasulullah ada bersabda:

    “Sesungguhnya umatku tidak berhimpun dalam kesesatan. Maka apabila kamu melihat perselisihan hendaklah kamu tetap pada yang ramai.
    Terjemahan Sunan Ibnu Majah, Bk.4, 649 (1993)..”

  5. ali

    Assalamualaikum ustaz , kpd saudara zolkifli, kamu ni ilmu tinggi tapi ilmu akhlak tiada. Tak sepatutnya kamu berkata sesat pd org yg arif tanpa usul takut sesat itu akn balik kpd kamu nnt. Orang arif sumber ilmunya terus dari ilham Allah taala bukan dari pengajian, buku2 atau makhluk. Jd berfikirlah dahulu sblm mengeluarkan kenyataan. Jd lg elok belajar sifat 20 yg wajib dulu. Baca kitab mukhtasir ihya ulumudin spt sairussalikin , fathul ghaib dsb. Bab zat Nya jgn kaji lbh2 sgt. B,buat baik ssama makhluk dgn binatang skalipun krn pada stiap ssuatu makhluk itu terzahir sifat wujud Allah yg tak berupa ssuatu. Zat,sifat dan af,al Allah ada dlm diri makhluk spt hidup, mendengar, melihat, b,cakap2, bergerak, dsb. Sedangkan sifat makhluk ni adam, tak wujud. Jd bagaimana kita kata kita ni hidup, melihat ,bercakap dsb sdg ini sifat mutlak bagi Allah. Jika kita kata kita ni wujud maka kita dah syirik pd Allahkrn ada wujud lain selain Allah. Rupa2nya kita ni wujud yg tak wujud, hanya wujud dlm ilmu Allah. Jd bila Pandang makhluk, ingat Allah, ingat kebesaran Allah, syuhud. Jd bila kita keadaan begini slalu tiada lagi maki hamun, rasa marah , tak puashati pd makhluk krn stiap ssuatu itu Dialah penciptanya. Syariat itu b,sungguh mgerjakan taat ibadat & mjauhi sgl larangan. Hakikat itu mmandang kpd yg dtaatnya & tiada b,lainan antara keduanya & sntiasa b,sama. Jln mnuju pd Allah itu ada baginya zahir & ada baginya batin. Maka zahirnya itu syariat & batinnya itu hakikat,. Maka dlm batin tersembunyinya hakikat itu pd syariat spt batin t,smbunyinya minyak pd air susu(santan). Maka jika tiada dgn memasak air akn susunya tiadalah zahir nyata drp air susu itu minyaknya.

  6. Md reza

    Kenapa lah ikut kan nafsu sagat sampai kan kata org sesat …. Cobaan bagi ustz . Taubat ler Sudara zulkifli tak mo tergesa2 hukum kan seseorg itu sesat berat ni apa kamu nk jawab nanti di hadapan Allah nanti tapa selidik betol2 dan hidak malu kan seorg itu secara Awam . Dan in boleh datang kan fitnah. Moga2 Allah swt lindung semua Dari kesesatan tipu daya Satan iblis dan bisikanya ……amin .

  7. Hj azlan

    Janganlah kita menuduh sesaorang ITU sesat ….sampai mengatakan SATU Dari 27 golongan yang sesat…mana Ada 27tu Dari syaitan KE Dari rasullallah….

    Bertaubatlah ..janganlah kerana mulut kita yang tak dikawal..menjerumuskan kita KE neraka Allah ….muhasabahlah sebum membuat Tuduhan.

    Saudara memang lucu..sebagaimana ustaz cakap sebab ….saudara belum kenal diri lagi…wassalam.


Leave a Reply



Back to top