SEMINAR MAKRIFATULLAH BERSIRI (APRIL-MAY 2012)

Published on March 4th, 2012 — 7:48am

International Promotional Agency.

(#04-00, BANGUNAN PKMS, 218F, CHANGI ROAD, S419737)

 

MENGANJURKAN SEMINAR MAKRIFATULLAH BERSIRI :

1. 08hb April 2012, 9pg-1 tgh hari :

i. Mengenal Arif-billah.

ii. Mengenal Allah swt (Makrifatullah) menerusi Ilmu Tasawuf

iii. Mengenal Hati dan Matahati serta pembersihan Hati.

 

2. 15hb ApriI 2012, 9pg-1 tgh hari:

i. Ibadah

ii. Mengenal Loh Mahfuz (Grand Design) – 1.

 

3. 22hb April 2012, 9pg-1 tgh hari:

i. Mengenal Loh Mahfuz (Grand Design) – 2.

ii. Memahami dan penerimaan Ujian Allah swt – 1

 

4. 06hb May 2012, 9pg-1 tgh hari:

i. Memahami dan penerimaan Ujian Allah swt – 2

ii. Memahami dan Penerimaan Takdir – 1.

 

5. 13hb May 2012, 9pg-1 tgh hari:

i. Memahami dan Penerimaan Takdir – 2.

i. Keredhaan

 

6. 20hb May 2012, 9pg-1 tgh hari:

i. Makam

 

7. 27hb May 2012, 2- 5ptg:

i. Nazam Hakikat dan Makrifatullah

 

PENSYARAHNYA:

i. Hj Rosely Anan

ii. Ustaz (PEGUAM) Hj A.L. HUSSIEN

 

UNTUK PENDAFTARAN: Tel. 63453325, 93827723

TEMPATNYA: Dewan IPA #04-00, Bangunan PKMS, No. 218F, Changi Road, Singapore 419737

 

PERHATIAN: Hanya perserta yang sudah mengikuti Seminar Pertama ( 08hb April 2012) dibenarkan mengikuti Seminar berikutnya.

YURAN: SEIKLAS HATI

(NOTA DAN SIJIL KEHADIRAN AKAN DIBERI)

| Category: news | 85 comments | Leave a comment

Back to top

85 comments to “SEMINAR MAKRIFATULLAH BERSIRI (APRIL-MAY 2012)”

  1. Abdul Aziz Bin Ismail

    Assalamualaikum. Saya Abdul Aziz Bin Ismail dan Hamidah Binte Joffrie ingin mengikuti Seminar anda yang akan diadakan pada 08 April 2012 dan ingin mendaftar nama saya dan isteri untuk seminar ini. Harap confirm kan jika pendaftaran saya ini berjaya. Terima kasih.

  2. Hj Hussien Bin Abdul Latiff

    Pendaftaran anda diterima, Alhamdulillah.

  3. Abdul Halim

    Salam,

    Apakah latar belakang tuan haji dalam perjalanan suluk tasawwuf?
    Boleh saya tahu siapakah guru yang memberi tuan haji ijazah untuk mengajarkan ilmu ini?
    Tarikat apa yang tuan haji amalkan?

    Saya minat kelas begini.

    Terima kasih

  4. hj A L Hussien

    Kami bukanlah Tarikat. Kami mengajar ilmu Tasawuf. Tasawuf kami adalah Tasawuf Jalan Nabi-nabi bukan Tasawuf Jalan Wali-wali (Tarikat). Tasawuf tarikat membimbing pengikut mereka dengan zikir dan suluk untuk sampai ke makrifatullah. Kami membimbing menerusi Ilmu Tasawuf. Kami adalah Tasawuf yang awal yang dipraktik oleh Nabi-nabi dan para sahabat mereka. Tasawuf Tarikat timbul selepas 300 tahun hijriah dan adalah perkara baru (Bidaah) yang menyusahkan umah serta kebanyakan tarikat bersandar kepada wahdatul wujud dan Nur Muhammad yang ditolak oleh syarak. Untuk menjawab soalan tuan seterusnya harap dengar syarahan-syarahan saya yang ada diYoutube.

  5. ali

    Assalamualaikum ustaz,minta maaf saya ada sedikit persoalan, benarkah wahdatul wujud itu tak semua orang boleh faham hanya pada segelintir orang-orang tertentu sahaja yang dikurniakan Allah kerana ia tasawuf peringkat tinggi dan bahasanya bahasa hakikat dan tak selari dengan syariat yang mana takkan sampai orang awam untuk faham dan kesalah fahaman inilah yang membawa kepada kerosakan akidah. Dan inilah yg berlaku pada Al-Hallaj walaupun dia itu kekasih Allah. Kerana dulu saya ada mengikuti seorang guru sufi (jazbah Allah) dan dia tergerak mengurniakan saya wahdatul wujud yang dia tak beri pada semua orang kerana katanya manusia ini ada banyak jenis, ada yang boleh pada jalan awal(A) jln hujung(Z) tak boleh, ada yang boleh pada jalan tengah(M) jalan awal(A) tak boleh, ada yang boleh pada jalan hujung(Z) dan sebagainya. minta komen ustaz, terima kasih.
    *wahdatul wujud karangan wali Allah yang ghous lagi kutub Syeikh Abdullah Qadi Bulban yang disyarahkan oleh Syeikh Umar Nasfi yang menjawikan ia Haji Abdul Wahab di Pulau Siantan pada masa hijrah Nabi S.A.W. 1227 tahun.#\

  6. Hussien Latiff

    Wlkm slm. Untuk memahami Fahaman Wahdatul Wujud, sila ikuti syarahan saya “Makrifatullah 2 Part 3″ di Youtube.

  7. ali

    T,ksh ustaz, alhamdulillah sy dh dgar semua d youtube, sy terhibur, penerangan ustaz adalah benar Dan sama mcm guru itu, Dan pemahaman sy ttg dlm risalah itu tidaklah lari dari info ustaz tu, itu yg buat sy jadi blur kjap, mgkin barakah dterjmahkn oleh sykh abd wahab (mufti riau lingga) kot, wallahua,lam. Rasa teringin nk blajar dgn ustaz, insyaallah. satu lg soalan ustaz, ttg wahabi yg smakin b,kembang pesat d cini, adakah t,glincir mrk ini? Minta pnjelasan ustaz , t,ksh, wasalam..

  8. ali

    Assalamualaikum, mnta maaf ustaz sy yg faqir ini stink, memndangkan smnar sterusnya Lps raya, rasanya spt setahun menunggu., jadi dsini sy amik ksempatan utk huraikan pemahaman sy, sudilah kiranya ustaz yg sy anggap sbg pembimbing umat yg d tugaskan Allah meluangkan sdkit mass membetulkan apa jua kesalahan dlm iktikad sy ini. Allah itu bsfat wujud lwnnya makhluk adam(bnda mati tiada sfat). Sfat wujud Allah nmpak melalui mata kpala. Kita makhluk hanya menumpang d atas sifat, zat dan af,al Allah. Jadi sfat Allah i2 jadilah sfat kita, zat dan af,al Allah i2 jadilah zat & af,al kta. Sfat kaya Allah ada dlm diri kta. Jd hakikatnya kita ini bukan kita, kita ini wujud yg tak wujud, wujud dlm ilmu Allah. Jd kta ini takdir Dia & kta ini jadi tmpat kzahiran wujud Dia yg tak brupa ssuatu. Allah itu tiada ada dahulu drp asaNya dahulu.& ttapi & dahulu itu ia ia Allah jua & pdhal tiada kmudian drp tunggalNya itu tunggal & ttapi kmudian itu Ia jua. Tlh ada Allah itu & tiada dahulu sertanya & tiada kmudian sertaNya & tiada d atas & tiada d bwh & tiada d kiri & tiada d kanan &tiada d blkg & tiada hampir & tiada jauh & tiada b,tapa & tiada bgaimana &tiada zaman & tiada ktika &tiada masa & tiada akuan & tiada tmpat & Allah itu skrg itu atas brg yg tlh ada Ia. & Ia lah yg asa dgn tiada keasaan & tunggal Ia dgn tiada ketunggalanNya. Tiada Ia b,susun drp nama & yg dnamai. Maka bhwsanya namaNya itu Ia jua & yg dnamai itu Ia jua. Maka tiadalah nama & tiadalah dnamai yg lainnya Ia jua. & krn inilah Ia lah nama & Dialah dnamai. Dialah yg awal pertama dgn tiada yg mmpertamakan akan Dia & Dialah yg akhir dgn tiada yg m,akhirkan Dia. & Dialah yg zahir dgn tiada yg m,zahirkan Dia. & Dialah yg batin dgn tiada yg m,batinkan Dia. Aku kehendak Ia lah wujud huruf awal & Ia lah wujud huruf akhir & Ia lah wujud huruf zahir & Ia lah wjud hruf batin. Maka tiadalah yg awal & tiadalah yg akhir & zahir & batin melainkan Ia jua. Dgn tiada hairan akan huruf ini & wujudnya sgl hruf ini, maka fahamkanlah akan p,kataan ini supaya tiada kita jatuh pd salah masuk masukkan. & tiadalah Dia d dlm ssuatu & tiadalah ssuatu itu d dlmNya & tiadalah Dia masuk dan kluar dr ssuatu. Bhwsnya kita kenal akan Dia dgn sfat ini tiada dgn ilmu & tiada dgn akal & tiada dgn fasal & tiada dgn fasal & tiada dgn waham & tiada(x) dgn faham & x dgn pancaindra yg zahir & x dgn mata yg batin, indra pndapat & qias. Tiada mlihat akn Dia mlainkan Ia jua & tiada yg m,dptkn akan Dia mlainkan Ia jua & tiada yg tahu akn Dia mlainkan Ia jua dgn Dia jua melihat Ia akn diriNya & dgn diriNya itu mngenal akan diriNya. & tiada seorg mlihat akn Dia seorg juapun yg lainNya & tiada mdpt kn Dia seorg juapn yg lainNya. Dinding itulah keasaanNya. Dgn tiada btapa & tiada m,dindinginya ssuatu jua pun lain dr dindingNya. & wujudNya itu t,ttup dgn keasaanNya. Sabda Nabi saw,” aku knal akn tuhanku dgn tuhanku jua”, tlh m,isyaratkan nabi saw dgn yg dmkian itu bhwsnya engkau itu bukan engkau & engkau itu dgn tiada engkau & tiada Ia masuk pd engkau & tiadalah engkau masuk pdNya & tiadalah Ia kluar drp engkau. & tiada m,hendak nabi saw itu engkau ingat Ia, yg ada maujud engkau sertaNya sfat engkau spt yg dmkian ini ttapi m,hndak nabi saw itu dgn Dia, bhwsnya engkau tlh dahulu tiada ada engkau skali kali & tiada engkau itu lg akn maujud & tlh tiada diri engkau itu & tiada dgn Dia & tiada pd Nya & tiada sertaNya & tiada engkau itu fana lenyap krn bhwsny yg maujud itu hanya Dia.wujud kita wujud dlm ilmu Allah sblm wujud diluar. Jika kita mngatakan kta ini maujud, maka tiadalah kta bkhndak kpd Allah dan kta ini syirik krn m,sekutui Allah swt & ini mustahil. Frman Allah,”Hei hambaKu, tlh sakit aku, maka tiada engkau ziarah akan daku & lapar aku mka tiada beri mkn akn daku & dahaga aku tiada engkau beri minum akn daku & mminta aku mka tiada engkau beri akan daku”, m,isyaratkan Allah bhswnya wujud org sakit itu wujud Allah & wjud org lpar itu wjud Allah & wujud org mmnta itu wujud Allah jua sglnya krn tiada yg lain empunya dia & yg m,hndak & yg m,jdikan dia hny Allah jua padahal AsaNya. Yg benar dr Allah & yg kurang dr klmahan sy sndiri. La haula wala quwata illa billah. Wallahua’lam.

  9. FARHAN

    Aslkm Sdr Ali, Walaupun anda telah mendengar dari video2 di Youtube, bimbingan Guru(ArifBillah) secara langsung adalah lebih diutamakan. Apa yg saya fahami dari tulisan anda ini, amatlah berbelit2 dan ianya berunsur Fahaman Wahdatul Wujud.
    Sila hadiri Seminar kami dimana penyampaian nya sungguh mudah dan jelas utk difahami.

    Frman Allah,”Hei hambaKu, tlh sakit aku, maka tiada engkau ziarah akan daku & lapar aku mka tiada beri mkn akn daku & dahaga aku tiada engkau beri minum akn daku & mminta aku mka tiada engkau beri akan daku”, m,isyaratkan Allah bhswnya wujud org sakit itu wujud Allah & wjud org lpar itu wjud Allah & wujud org mmnta itu wujud Allah jua sglnya krn tiada yg lain empunya dia & yg m,hndak & yg m,jdikan dia hny Allah jua padahal AsaNya.

    Kita melihat Allah melalui dzat ciptaanNYa menggunakan Mata Hati bukan dengan Mata Kepala.
    Firman diatas ini bukan menunjukkan Allah itu wujud (nyata), jika wujud Allah dialam nyata ini, maka musnahlah alam ini. Harus berhati2.

    Malaikat Jibrail a.s. berkata bahawa ada 70 tirai Nur yang meniraikan Dzat dan sekiranya dia mendekati tirai Nur yang pertama sahaja, dia akan binasa.
    Al Hadis (Miskatul Masabih) Vol 4, 226 (1994).

    Tirai-Nya adalah Nur dan seandainya terangkat pasti keagungan Dzat-Nya akan membakar makhluk yang terpandang oleh-Nya:
    Terjemahan Sahih Muslim Bk.1, 228 (1994).

    Sila lihat Video2 makrifatullah dari awal e.g. No:1(sejarah)2:Pembukaan Pintu Makrifat3:Pembersihan Minda Video2 ini menjelaskan KONSEP DZATIYAH – Jalan Nabi2 bukannya Jalan Wali2.
    Di video Loh Mahfuz terdapat penjelasan Dzat dan lain2.

    Sila hadiri Seminar Makrifatullah yg akan datang kerana
    “Orang Yang Hadir Akan Melihat Apa yang Tidak Terlihat Oleh Yang Tak Hadir.”
    Habib Muhammad AlHaddar-HR Ahlul Bait-Menghafal 361 Hadis Dalam Setahun.ms63
    Jangan lupa untuk subscribe video2 makrifatullah dari Youtube utk perkembangan terkini.(Syarahan dan jadual Seminar Yg Akan datang)
    Tkasih.

  10. AhmadFaridah

    As salam Ustaz Hussien, sy tlh mdengar byk video dr ustaz. Selama ini sy sgt dahagakan ilmu sebegini… Sy faham dn jelas sekali… kadang2 terasa malu hendak bbuat sesuatu kerana dzat mmandang..

    Terima kasih ustaz.. earphone slalu berada dilubang telinga saya semata hendak mendengarnya berulang kali…

  11. Muhammad Fadzil

    Assalamualaikum..
    Macam mana caranya nak daftar?
    Saya berminat untuk ke seminar insyaAllah..

  12. FARHAN

    Wlkm Salam en.Muhammad Fadzil, Insyaallah Seminar Makrifatullah yg akan dtg pd 28 April 13, 9pg-1ptg. utk berdaftar sila smskan
    1. nama penuh anda.
    2. no tel anda
    3. Alamat dan email (kalau ada-mendapatkan nota tambahan jika ada)
    ke talian Pn. Marhama +65 93827723

  13. Hamzah Jamal

    As salam…saya daripada Sabah, Kalau nak ikut siri ini, adakah masih ada kekosongan? tolong reply ke Email saya at hamzah.jamal@gmail.com

  14. FARHAN

    Wlkm salam, saya rasa anda telah daftar semalamkan? Walau bagaimanpun saya telah emailkan butiran cara utk berdaftar. Tkasih.

  15. ismail bin long

    salam ustaz, saya tertarik ceramah ustaz…bolih saya dapatkan maklumat lebih lanjut dari ustaz????? saya ismail dari taiping perak malaysia.

  16. farhan

    Salam en.Ismail, Insyaallah boleh, sila nyatakan maklumat yg en. kehendaki.
    Tkasih.

  17. asuhan keperawatan

    You really allow it to be look very easy along with your business presentation nevertheless i locate this subject to become really a very important factor we really feel I’d never ever realize. It sort of feels very intricate and intensely vast to me. We’re taking a look ahead for your upcoming set up, I will try to learn that!

  18. Marzuki

    As Salam Ustaz.

    Saya berminat untuk mengikuti seminar Ustaz. Boleh saya dapatkan jadual seminar yang akan datang?

    Adakah semua seminar ustaz diadakan di Singapura sahaja? Tidak adakah seminar yang dibuat di Malaysia? Kalau ada boleh saya tahu di mana tempatnya.

    Terima Kasih.

  19. farhan

    Wlkmsalam en. Marzuki, Seminar akan datang akan diadakan di Ulu Yam, selangor, pd 24-25 Sept 2013.

    Sila lihat iklan kami utk keterangan lanjut di Youtube(Farhan4u2c)
    link dibawah ini:

    http://youtu.be/j0KNt-VsLMw

    Terima Kasih.

  20. razali

    Askm en farhan macam mana sy nak daftar diseminar makrifat kat uluyam pada 23&24 ini…

  21. farhan

    Wlkmslm en. razali, sila ikuti link dibawah ini, tempat sangat terhad sila buat pendaftaran skrg.
    http://youtu.be/JHtLAxhy3_8
    Tkasih.

  22. farhan

    Mohon maaf, link awal yg diberi adalah utk Seminar di Singapura. Sila ikuti link dibawah ini.
    http://youtu.be/j0KNt-VsLMw
    Tkasih.

  23. Sufi Muda

    Saya harap tuan bertaubat kerana Arif Billah bermula dengan ilmu syariat. “As-Syariat Miftahul Haqiqah”. Pengakuan tuan bahawa tuan sahaja yang arif billah menunjukkan bahawa tuan masih jauh dan jahil berhubung arif billah…. Saya juga menyeru semua yang ada bertaubatlah kerana TIADA JALAN PINTAS untuk makrifatullah ini dan ianya bukan KASBI (Usaha Ikhtiar Hamba) ianya adalah WAHBI (Kurniaan Allah) kepada mereka yang menjalani jalan ilmu (Dibimbing dan diajar) dan Mujahadah sentiasa. TAUBAT sesungguhnya tuan boleh terpesong dan memesongkan orang lain…

  24. Sufi Muda

    Bagaimana seseorang boleh menerima jalan nabi-nabi tanpa melalui jalan wali-wali tersebut… sebab itulah hadith itu bersanad bagi memastikan ketelusan dan betul pula kerana ramai sahabat yang meriwayatkan (mutawatir). Silsilah sangat dititik beratkan bukannya melalui mimpi atau ilham (kemungkinan ilham syaitan dan ilham nafsu). Islam sangat menekankan ilmu yang dipelajari mestilah daripada sumber yang sahih iaitu Guru Yang Benar Ilmunya bersumber al-Quran dan Hadith. Tuan mencampur adukkan ilmu tasawuf yang haqiqi dengan ilmu falsafah sesat.

  25. FARHAN

    sufi muda Awak Berkata:
    “Bagaimana seseorang boleh menerima jalan nabi-nabi tanpa melalui jalan wali-wali tersebut… sebab itulah hadith itu bersanad bagi memastikan ketelusan dan betul pula kerana ramai sahabat yang meriwayatkan (mutawatir). Silsilah sangat dititik beratkan bukannya melalui mimpi atau ilham (kemungkinan ilham syaitan dan ilham nafsu). Islam sangat menekankan ilmu yang dipelajari mestilah daripada sumber yang sahih iaitu Guru Yang Benar Ilmunya bersumber al-Quran dan Hadith. Tuan mencampur adukkan ilmu tasawuf yang haqiqi dengan ilmu falsafah sesat”.

    Jawapannya Untuk Semua Yang Tanggapan Seperti sufi muda ini:

    1) Hendak ditolak Tasawuf Tariqat kerana ianya adalah bida’ah yang menyesatkan yang timbul selepas zaman Rasulullah saw, para sahabat dan tabiun.
    Pada abad ketiga dan keempat Hijriah … terdapat ramai perminat Tasawuf duduk berkumpul di sekeliling tokoh-tokoh tersebut dengan tujuan untuk memudahkan tokoh-tokoh itu mendidik murid-murid cara tertentu:
    Abu Al Wafa Al Ghanimi, Perkembangan Tasawwuf Islam, 19 (1996).

    Maka dari sini buat pertama kali wujudnya tariqat tasawwuf dalam Islam:
    Abu Al Wafa Al Ghanimi Al Taftazani, Perkembangan Tasawwuf Islam, 19 (1996).
    Hendaklah kamu menjauhi pembaharuan (bida’ah) kerana pembaharuan (bida’ah) menyesatkan.
    Sunan Abu Dawud Bk. 3,1294 (1990)

    2. Ambil iktibar daripada Ahli Sufi yang awal yang mengikut Tasawuf Jalan Nabi-Nabi, mereka mengutuk keras Tasawuf Tariqat dan menolaknya.

    Al Sarraj menulis:
    Terdapat (pada zaman kita) ramai orang yang berlagak sebagai ahli Sufi mendakwa mereka ahli sufi yang tulen dan bersedia diri bagi tugas menjawab semua soalan dan pertanyaan berkaitan ajaran Sufi. Setiap penipu itu mendakwa menulis sebuah atau dua kitab tentang ajaran Sufi yang pada hakikatnya hanya jawapan yang karut-marut dan sampah yang sia-sia kepada pertanyaan yang sama tidak bermakna dan juga bodoh itu.
    M. M. Shariff, SejarahIislam Dari Segi Falsafah, 311 (1994).

    Kalabadhi menulis:
    Orang yang tidak mengetahui hakikat (kebenaran) berlagak sebagai tahu, orang yang tidak pernah pun memerikkannya, menghiasi diri dengannya, orang yang banyak sekali memperkatakannya, menafikannya dengan perbuatannya dan orang yang banyak menunjuk-nunjukkannya dengan perbuatannya, melindunginya dengan tingkah laku yang sebenar.
    M. M. Shariff, SejarahIislam Dari Segi Falsafah, 312 (1994).

    Al Qushairi juga ada menulis:
    Tarikat sudah begitu mundur sehinggakan manusia tidak dapat lagi memahami hakikat jalan yang benar.
    MM Shariff, Op cit, 312.

    Al Hujwiri juga ada menulis:
    Allah menjadikan kita dikalangan manusia yang mencemarkan nama Syariat menurut hawa nafsu mereka… .
    MM Shariff, Op cit, 312.

    Sayid Sabiq ada menulis:
    Di dalam tasawuf masuklah kaum Dajjal, kaum pencipta khufarat dan khayalan serta kaum penggangur, sehingga ketasawufan itu lalu digunakan sebagai lapangan kedajjalannya, bidang perkembangan khurafatnya serta sebagai mata pencarian hidupnya.
    Syed Sabiq, Unsur-unsur Kekuatan Dalam Islam, 113 (1978).

    3. Dengarlah nasihat Imam Ghazali bahawa kalau kamu menceburi Tasawuf Tariqat kamu akan hidup dalam dunia hayalan sampai kamu meninggal dunia.
    Di tengah-tengah perjuangan ini, kadang-kadang tabiat menjadi rosak, akal menjadi kacau dan badanpun sakit. Apabila latihan dan pendidikan nafsu tidak mendahului datangnya hakikat segala ilmu, maka akan maharajalela di hati khayalan-khayalan yang merosakkan, di mana nafsu akan puas dengan khayalan-khayalan tadi pada masa yang lama sehingga habislah umurnya padahal apa yang dikhayalkan itu belum pula diperoleh.
    Imam Ghazali, Keajaiban Hati, 47 (1979).

    Awak Berkata:
    “Silsilah sangat dititik beratkan bukannya melalui mimpi atau ilham (kemungkinan ilham syaitan dan ilham nafsu).

    Jawapan Utk Semua Yg Beranggapan Seperti sufi muda:

    4. Tentang silsilah ini suatu yang direka-reka oleh Tasawuf Tariqat kerana Tasawuf Tariqat hanya wujud pertama kali selepas zaman Rasulullah saw, para sahabat dan tabiun sebelum itu mereka belum ada.

    Mengikut Syah Waliyullah bahawa tidak benar dan tidak ada bukti silsilah bagi Tasawuf Jalan Wali-wali ada pertalian dengan Syedina Ali ra.
    G N Jalbani, Teachings of Shah Waluyullah of Delhi , 84 (1979).

    5. Yang ramai masuk syurga dahulu adalah dari ummah yang lama sebelum ummah Muhammad. Mereka tidak bertariqat. Namun pada masa itu sudah ada Tasawuf Jalan nabi-Nabi.

    Dan orang-orang yang paling dahulu beriman merekalah yang paling dahulu (masuk syurga). Mereka itulah orang yang didekatkan (kepada Allah). Berada dalam syurga kenikmatan. Segolongan besar dari orang-orang yang terdahulu dan segolongan kecil dari orang-orang yang kemudian.
    Al Waqiah (56):10-14,

    Tasawuf berasaskan agama merupakan fenomena umum pada semua agama, sama ada agama samawi atau agama timur lama.
    Abu Al Wafa Al Ghamini Al Taftazani, Perkembangan Tasawwuf Islam, 2 (1996).

    Mengikut Muhammad bin Ishaq bin Yasar, pernah pada satu masa pada zaman pra Islam apabila semua penduduk Makkah telah meninggalkan Makkah, seorang ahli sufi sering datang dari tempat yang jauh untuk melakukan tawaf mengelilingi kaabah
    MM Shariff, Sejarah Islam Dari Segi Falsafah, 314 (1994).

    Peringatan Pada sufi muda:
    Kemukan Dalil2 Yang awak katakan(Dakwaan) awak:
    “Bagaimana seseorang boleh menerima jalan nabi-nabi tanpa melalui jalan wali-wali tersebut”. Sebelum menuduh orang lain itu dan ini.

    Jika anda mempunyai ilmu selain ini dan beranggapan ianya adalah benar dan menafaat utk orng ramai sila buat satu Kelas pengajian atau Syarahan atau Seminar atau Blog atau Website seperti ini
    Buat pengetahuan anda Syarahan dan Seminar seperti ini telah dijalankan kemerata negari Malaysia, Indonesia, Austrlia, China, England dll. Awak? Hanya menyalak, seperti anjing menyalak bukit. Yang tiada faedahnya.-”Bukit pun Fed up”.

  26. Suri Fahmi

    Assalamu’alaikum Ustadz Farhan.
    Kapan diadakan lagi di Indonesia especially di kota Medan ?
    Kami sangat berharap..
    Wassalamu’alaikum
    Fahmi-Medan

  27. farhan

    Wlkmsalam Sdr Fahmi, satu syarat yg harus dipenuhi utk diadakan seminar Mkarifatullah ini ditempat anda, anda terlebih dahulu harus mengikutinya di Spore ataupun ditempat2 yg terdekat dgn anda seperti DiSemarang. Setelah itu barulah diadakan perbincangan antara anda dgn pihak kami, begitu. Seperti teman2 yg diSemarang itu. Tkasih.

  28. abumansur

    As-Salam. Sufi Muda keliru sebab dia hanya didoktrin yang selama ini jika mahu makrifatullah hanya ikut jalan guru mursyid bertaraf wali. Dia belum tahu dan hanya tahu bila Arifbillah Hj. Hussin mengatakan sebenarnya ada 2 cara untuk makrifatullah. Kalau ikut istilah ilmu kerohanian Hj. Hussin ini pada tahap atau tangga atau maqam Wali Majzub iaitu dia orang biasa yang Allah tarik dan dibukakkan kepadanya rahsia-rahsia Allah tanpa menempuh jalan mensucikan 7 nafsunya seperti para masaikh tareqat yang diketahui oleh sufi muda selama ini. Ini menunjukkan sufi muda perlu belajar lagi kerana ilmu Allah luas tak bertepi. Syeikh-syeikh tareqat jalan kewalian di luar negara pun mengakui kewalian Hj. Hussin ini. Diharapkan sufi muda berguru juga dengan Arifbillah Hj. Hussin. Orang kuat jemaah tabligh yang bernama Inamul Hassan di Nizammuddin India itu pun memegang 12 ijazah kesufian inikan pula sufi muda yang baru berpegang kepada 1 tareqat. Bagi kami, kami sangat bersyukur kepada Allah dengan hanya sedikit penerangan dari Hj Hussin kami faham rupanya itulah ilmu marifat yang diceritakan orang selama ini. Begitu juga seorang rakan saya yang telah mengamal Awrad Muhammadiah ajaran Asaari Muhammad sejak tahun 1984 mula tersentak setelah saya bercerita kepadanya tentang Makrifat Jalan Para Nabi dan memintanya menonton video Hj Hussin. Perkara ini berlaku pada bulan Ogos 2013 yang lalu. Dia kini mula sedar khayalan-khayalan alam kewalian yang dibawa oleh gurunya itu. Tahniah farhan4u2c

  29. Farhan

    Alhamdulillah.

  30. mus

    As-Salam AB dan saudara Farhan. Saya telah ikuti atau dengar kesemua video AB. Yang terakhir ialah Hati Yang Tenteram 4. Saya mahu tanya sikit iaitu tentang perkara yang belum berlaku. Jika kita dapat kemalangan jalan raya disebabkan kecuaian orang lain. Maksudnya orang langgar kereta kita. Adakah patut kita menuntut insuran atas kemalangan yang dialami itu atau hanya pasrah pada takdir sahaja. Kalau ikut AB kita diam-diam sahaja. Tetapi jika kita diam sahaja nanti orang lain akan ambil kesempatan atas kita. Mereka kata ” orang ini tidak tahu apa-apa. Kita boleh kenakan dia”. Jangan-jangan dapat 2 kali malang. Malang kemalangan dan terpaksa bayar ganti rugi terhadap orang lain yang langgar kereta kita. Tq.

  31. FARHAN

    Wlkmsalam sdr Mus perhatikan apa yang telah awak tuliskan.

    “Jika KITA dapat kemalangan jalan raya disebabkan kecuaian orang lain. Maksudnya orang langgar kereta KITA. Adakah patut KITA menuntut insuran atas kemalangan yang dialami itu atau hanya pasrah pada takdir sahaja. Kalau ikut AB kita diam-diam sahaja. Tetapi jika KITA diam sahaja nanti orang lain akan ambil kesempatan atas KITA”

    Semuanya menunjukan diri anda masih wujud. Apabila diri anda masih wujud maka terjadilah apa yang awak tuliskan.

    Keadaan “DIAM” hanya akan terwujud apabila diri masuk kedalam dunia ketuhanan dengan sepenuhnya. dan Hanya Allah sahaja tempat bergantung, meminta dan tempat mengadu kesusahan dan kesedihan.

    Perhatikan Firman Allah swt:
    Dan aku (Muhammad) diperintahkan supaya menjadi orang yang pertama-tama menyerah diri.
    Az Zumar (39):12; An Anaam (6):14.

    Ketahuilah apa yg Imam Ghazali menekankan:
    Orang yang mengenal dirinya dan mengenal Tuhannya niscaya sudah pasti ia mengenal bahawa ia tiada mempunyai wujud bagi dirinya.Imam Ghazali, Ihya Ulumiddin Bk. 7, 427 (1981).

    Fahamkan apa yg Hadratul Syheikh Abdul Qadir Jalani sampaikan:
    Kamu hendaklah berserah dan bertawakkal sepenuhnya kepada Allah dalam segala hal agar Dia melakukan kerjaNya melalui kamu jika kebaikan kamu dapat, syukurlah. Jika bencana menimpa kamu, sabarlah dan kembalilah kepada Dia.
    Syeikh Abdul Qadir Al Jilani, Futuh Ghaib, 26 (1990)

    Justru apabila kita merasakan yg diri masih wujud dan masih berada diluar lingkungan dunia ketuhanan maka keadaan “DIAM” adalah suatu perkara sukar utk dicapai.
    Allahu a’lam.

  32. hamba Allah

    gospel of barnabas??? Ini semua sesat lagi menyesatkan!!!

  33. Farhan

    Reply kpd “hamba Allah”-Membaca Gospel Barnabas ini Reveren Benjamin Keldani memeluk agama Islam dan menjadi Professor Abu Ahad Dawud, Pope yang lalu sesudah membaca Gospel ini resigned dan memeluk agama Islam, Arwah Ahmad Dedat menjadi Pendakwa yang hebat dan Sidang Ulama Indonesia menerima Gospel Barnabas sebagai menguatkan aqidah. Justeru itu mereka sesatkah atau awak yang sesat dan dengan ini, layak dipanggil “hamba Iblis” bukan “hamba Allah”? Dah baca Gospel Barnabas?

  34. hamba Allah

    Al-Quran dan Hadis adalah peganganku. namun aku dilabel hamba iblis… beginilah akhir zaman…Ingatan pada semua yang membaca mesej ini..yakinilah Al-Quran dan Hadis..selainnya tinggalkanlah…

  35. aku

    cantiklah sangat akhlak orang yang mengaku dah capai makrifatullah…sudah terang lagi bersuluh. tinggalkan ajaran dajjal ni!!!

  36. Farhan

    Pd hamba allah,Mengikut Rasulullah saw bukan sahaja kita berpegang kepada Al Quran dan As Sunnah baginda tetapi kita juga hendaklah berpegang kepada Sunnah Khalifah baginda yang dapat pertunjuk :

    Aku telah meninggalkan kepada kamu dua rujukan yang sekiranya kamu berpegang teguh kepada kedua-duanya kamu tidak akan sesat iaitu Kitab Allah swt (Al Quran) dan Ahadith ku (As Sunnah).
    Al Muwatta Vol. II, 544 (1994)..

    Hendaklah kamu ikut Sunnahku dan sunnah khalifah-khalifah yang mendapat pertunjuk. Hendaklah kamu berpegang cara ini kuat-kuat. Elakkan bidaah kerana setiap bidaah ada pembaruan dan setiap pembaruan adalah kesesatkan.
    Sunan Abu Dawud Vol. 3, 1294 (1990).

    Khalifah yang dapat pertunjuk boleh kita rujuk kepada Khalifah Ar Rasidin kerana Rasulullah saw ada bersabda:
    Umatku yang terbaik adalah di zamanku, zaman selepas aku dan zaman selepas mereka.
    Sahih Muslim Bk.4, 449 (1994

    Didalam zaman Khalifah Ar Rasidin timbul Ijma dan Qias dan mengikut hadis di atas, kita mesti berpegang kepada praktis ini selain daripada Al Quran dan As Sunnah baginda.

    Bukan sahaja kita berpegang (mengikut kedua hadis di atas ini) Al Quran, As Sunnah baginda dan Sunnah Khalifah yang dapat pertunjuk (Ijma & Qias) kita boleh juga merujuk apa juga rujukan yang dapat memperkuat Al Quran, As Sunnah Baginda dan Sunnah Khalifah yang dapat pertunjuk seperti Amalan Imam Malik merujuk kepada amalan penduduk Madinah, Imam Hanafi merujuk kepada pendapat para Sahabat, Imam Hanbali kepada Hadis Mursal dan Hadis Dhaif. Juga Muadh B Jabal merujuk kepada Ijtihad:

    Setelah dilantik sebagai Gabenur Negeri Yemen, Muadh b Jabal ditanya oleh Rasulullah (saw) bagaimana dia akan menetapkan sesuatu hukum maka Muadh menjawab bahawa dia akan pertama merujuk kepada Al Quran dan sekiranya tidak mendapatnya dia akan merujuk pula kepada Sunnah Baginda dan sekiranya tidak mendapatinya juga dia akan berijtihad.
    Sunan Abu Dawud, Vol. III, 1019 (1990).

    Kita juga boleh merujuk kepada Penterjemahan Al Quran yang pada permulaannya diharamkan tetapi pada 1313 Masihi, pertejemahan pertama dibuat dan selepas itu adalah sejarah. Dengan ini, banyak yang tidak berbahasa Arab dapat membacanya dan dapat pertunjuk lalu memeluk agama Islam.

    According to the Guinness Book of World Records, Islam is the world’s fastest-growing religion by number of each year: Although the religion began in Arabia, by 2002 80% of all believers in Islam lived outside the Arab World. In the period 1990-2000, approximately 12.5 million more people converted to Islam than to Christianity.
    Guinness World Records. 2003. p. 142.

  37. Farhan

    Contd. prt 2 utk hamba allah, Bahaya hanya berpegang kepada Al Quran dan As Sunnah sahaja sama seperti Muqalid yang tidak menerima apa sahaja yang tidak ada dalam Al Quran, As Sunnah Rasulullah saw, Sunnah Khalifah yang dapat pertunjuk dan kitab Mazhab-mazhab mereka. Contoh:

    (1) Dalam peperintahan Sultan Salim III (kerajaan Uthmaniyah), para muqalid (pengikut taqlid) menolak dengan keras kegunaan senjata api seperti senapang, pistol dan lain-lain lagi kerana mengikut mereka ini adalah bertentang dengan Syariah walaupun pada masa itu askar-askar Negara-negara barat kesemuanya bersenjata api. Apabila Sultan tidak mahu mendengar bantahan mereka, mereka menghasut umat Islam sehingga membawa kepada pembunuhan Sultan Salim III.
    Ahmad Shalaby, Masharakat Islam, 297 (1966).

    (2) Para Muqalid membinasakan talian talipon yang di bina oleh Raja Abdul Aziz di Makkah kerana ini juga dikatakan melanggar Syariah. Justeru itu, kerajaan tidak dapat ataka arahan kepada askar-askar mereka di sana. Mereka juga membakar basikal yang dikayuh oleh pekerja-pekerja kerajaan kerana ini dikatakan kuda iblis ataupun alat-alat syaitan. Mereka cuba membakar stesyen radio di Riyadh kerana dikatakan stesyen itu di jalankan oleh syaitan dan di situ ada membuat pemujaan syaitan. Tetapi kerajaan dapat menyelamatkannya dengan mengudarakan pembacaan ayat-ayat al Quran daripada stesyen radio itu. Mereka membinasakan Jam Besar yang pertama dibina di Najed kerana di atakana ini adalah alat syaitan. Universiti Azhar tidak mahu membuka pintunya kepada pelajar wanita sehingga tahun 1956 dan pembukaan ini adalah kerana desakkan kuat daripada kerajaan Mesir.
    Ahmad Shalaby, Masharakat Islam, 297 – 313(1966).

    (3) Mereka pada suatu masa menggangap mempelajar Ilmu Bumi dan Iimu Hitong suatu perbuatan yang sesat yang amat bertentangan dengan iman dan memakai pakaian barat bererti meniru orang Nasrani dan sesiapa yang meniru orang Nasrani telah menjadi Nasrani.
    Ahmad Shalaby, Masharakat Islam, 266(1966).

    (4) Apa sahaja yang berlainan dengan kelaziman yang biasa adalah hukumnya kufur, haram atau makruh umpama; mengganti tempat berwudhu yang kotor itu dengan paip adalah haram dan tidak ada berkatnya, membaca buku-buku Ilmu Bumi, Ilmu Alam atau Falsafah adalah haram, memakai sepatu adalah bidaah. Kalau ada sesuatu anjuran untuk mengadakan perubahan atau perbaikan diperangilah sebelum anjuran itu sempat hidup dan berkembang dan kepada penganjurnya dilemparkan tuduhan zindik.
    Ahmad Shalaby, Masharakat Islam, 320 (1966).

    Beginilah nasib umat Islam sehingga kita sekarang walaupun umat terbesar di dunia tetapi tertindas dan tidak bermaya terima kasih pada ulama-ulama yang berfikiran sempit. Mengikut pengkajian demografi oleh Vatican Rome, penganut Islam dan masjid sudah mengatasi penganut kristian dan gereja-gereja mereka: [Penyelidikkan Demografi ini dibuat oleh Negara German, Perancis dan Vatican Roman.] Kerana itu juga rakyat di Turki sudah “fed-up” dengan kerehna Ulama melantik Kamal Atatuk dan sesudahnya menjadi sejarah sehingga kini.

  38. hamba Allah

    ‘Kerana itu juga rakyat di Turki sudah “fed-up” dengan kerehna Ulama melantik Kamal Atatuk dan sesudahnya menjadi sejarah sehingga kini.’..

    apa yang anda merepek ni????

    tahukah anda sejarah Kamal Ataturk??

    petikan dari web..

    Sewaktu beliau meninggal, tidak seorang pun yang memandi, mengkafan dan menyembahyangkan mayat beliau. Mayatnya diawetkan selama 9 hari 9 malam, sehinggalah adik perempuan beliau datang meminta ulama-ulama Turki memandikan, mengkafankan dan menyembahyangkannya. Tidak cukup dari itu, Allah tunjukkan lagi balasan azab ketika mayatnya di bawa ke tanah perkuburan. Bila mayatnya hendak ditanam, tanah tidak menerimanya (tak dapat nak bayangkan bagaimana tanah tidak menerimanya).

    Kepada anda yang pernah belajar tentang sejarah dunia, tentunya mengenali tokoh ini. Dikenali sebagai ‘Bapa Pemodenan Turki’ daripada prespektif Barat, beliau sebenarnya adalah tokoh yang meng’sekular’kan dan ‘membunuh’ syiar Islam di Turki. Siapa lagi jika bukan Mastafa Kamal (Kemal) Atatürk yang diberi gelaran al-Ghazi (orang yang memerangi). Perkataan Atatürk bermakna bapa orang Turki. Artaturk ialah orang yang bertanggungjawab meruntuhkan Khilafah Islam -Turki pada tahun 1343H (1924M).

    “Sesungguhnya Atatürk adalah daripada keturunan Yahudi. Nenek moyangnya adalah Yahudi yang berpindah dari Sepanyol ke bandar Salonika.”

    Antara kejahatan Kamal Ataturk:
    Membolehkan perempuan memakai tudung dengan syarat pakai skirt.
    Menggalakkan minum arak secara terbuka.
    Menukar azan ke dalam bahasa Turki.
    Mengambil arkitek-arkitek dari luar negara untuk memodenkan Turki. Hakikatnya mereka diarah mengukir patung-patung dan tugu-tugunya di seluruh bandar Turki.
    Satu ucapan beliau di bandar Belikesir di mana beliau dengan terang-terangannya mengatakan bahawa agama harus dipisahkan dengan urusan harian dan perlu dihapuskan untuk kemajuan.
    Agama Islam juga di buang sebagai Agama Rasmi negara.
    Menyerang Islam secara terbuka dan terang-terangan.
    Menggubal undang-undang perkahwinan berdaftar berdasarkan undang-undang barat.
    Menukar Masjid Ayasophia kepada muzium, ada sesetengah masjid dijadikan gereja.
    Menutup masjid serta melarang dari bersembahyang berjemaah.
    Menghapuskan Kementerian Wakaf dan membiarkan anak-anak yatim dan fakir miskin.
    Membatalkan undang-undang waris, faraid secara islam.
    Menghapus penggunaan kalendar Islam dan menukarkan huruf Arab kepada huruf Latin.
    Mengganggap dirinya tuhan sama seperti firaun. Berlaku peristiwa apabila salah seorang askarnya ditanya “siapa tuhan dan di mana tuhan tinggal?” oleh kerana takut, askar tersebut menjawab ‘Kamal Atartuk adalah tuhan” beliau tersenyum dan bangga dengan jawapan yang diberikan oleh askar itu.

    lagi satu tulisan anda >>>Bahaya hanya berpegang kepada Al Quran dan As Sunnah sahaja sama seperti Muqalid yang tidak menerima apa sahaja yang tidak ada dalam Al Quran, As Sunnah Rasulullah saw, Sunnah Khalifah yang dapat pertunjuk dan kitab Mazhab-mazhab mereka.

    Adakah anda yakin keimanan anda adalah keimanan yang benar selepas anda mengatakan ‘bahaya hanya berpegang kepada Al Quran dan As Sunnah’.

    Ini semua sesat dan menyesatkan!!!!

  39. FARHAN

    Sudah diduga dari awal lagi taada modal hanya boleh berkata, “Ini semua sesat dan menyesatkan!!!!” Seperti burung kakak tua yang hanya boleh berkata,”Good Morning!, Good Morning!”

    Berkenaan “Kamal Ataturk”, baca jawapan kami adakah kami menyokongnya?. “sesudahnya menjadi sejarah” (It is History) makna boleh dibaca dalam buku sejarah.Kemunculan pemerintahan Kamal Ataturk adalah satu nota hitam yang pahit dalam sirah Islam yang kesan-kesannya masih berpengaruh sehingga kini dan belum dapat ditangani. Semoga peristiwa ini tidak berulang dalam Dunia Islam. Namun hati seluruh umat Islam menjadi gemuroh apabila melihat pemerintahan Morsi yang berpegang kepada Syariah di Mesir ditiadakan. Soalan dibenak kesemua umat Islam ialah apakah corak pemerintahan yang akan dipilih oleh masyarakat di Mesir? Namun dari pandangan kami, insya-Allah, tidak mereka memilih cara pemerintahan Kamal Ataturk kerana mengikut kajian oleh Pew-Global-Attitudes-Project-Arab-Spring:

    Dunia Islam mahukan democracy beralakan Islam. Lihat laporan mereka:

    Most Muslims Want Democracy, Personal Freedoms, and Islam
    in Political Life
    Few Believe U.S. Backs Democracy
    More than a year after the first stirrings of the Arab Spring, there continues to be a strong desire for democracy in Arab and other predominantly Muslim nations. Solid majorities in Lebanon, Turkey, Egypt, Tunisia and Jordan believe democracy is the best form of government, as do a plurality of Pakistanis.
    Indeed, these publics do not just support the general notion of democracy – they also embrace specific features of a
    democratic system, such as competitive elections and free speech.
    A substantial number in key Muslim countries want a large role for Islam in political life. However, there are significant differences over the degree to which the legal system should be based on Islam.

    Continuing Desire for
    Democracy
    % Democracy is preferable
    2011 2012 Change
    % %
    Lebanon 81 84 +3
    Turkey 66 71 +5
    Egypt 71 67 -4
    Tunisia — 63 –
    Jordan 72 61 -11
    Pakistan 42 42 0

  40. Fariq

    Assalamualaikum TUAN,

    saya berminat utk hadir ke Seminar. Agak2 bila tarikh seminar utk tahun 2014???

    MOHD FARIQ BIN BAZID
    +60192879429
    fariq@lth.gov.my

  41. Farhan

    Pendaftaran telah dibuka. Seminar akan dimulakan pd 26 Jan 14 di Singapura. Butiran ada di Youtube-Farhan4u2c(sila subscribe utk mendapatkan update dari kami), atau anda boleh hantarkan butiran anda:
    1) Nama Penuh
    2)Alamat rumah dan email jika ada
    ke +65 93827723 utk pendaftaran.
    Tkasih.

  42. zulkifli mohd senafi

    asssalamualaikum..bilakah seminar akan diadakan di johor bharu pd 2014..

  43. FARHAN

    Wlksalam sdr zulkifli, waktu ini belum ada permintaan dari sana, walau bagaimana pun Seminar berikutnya adalah di Singapura hanya beberapa minit dari JB.
    Jika berminat sila hantarkan butiran anda:
    1) Nama Penuh
    2)Alamat rumah dan email jika ada
    ke +65 93827723 utk pendaftaran.
    Tkasih.

  44. abumansur

    As-Salam admin. Hampir semua ceramah AB telah saya ikuti dan ulang dengar beberapa kali. Kalau aku tahu 7 yang terbaru. Nak tanya sikit tentang para nabi bawa dakwah itu AB kata para nabi yang sebar dakwah itu umpama penjual ubat. Mesti kata bagus punya. Adakah para sahabat nabi dulu semuanya telah makrifat. Kalau tengok kes anak Saidina Umar berzina dengan Yahudi hingga melahirkan anak luar nikah. Saidina Umar sangat marah. Akhirnya Abu Samah (anak Saidina Umar ) dihukum hudud 100 rotan dan mati akibat hukuman itu. Jika para sahabat telah makrifat tentu mereka senyum sahaja sebab itu semua zat yang bersandiwara. AB kata zat dalam kelakonan. Buat apa nak dihukum. Saya agak keliru antara tuntutan makrifat dengan keutamaan hukum syarak. Harap dapat penjelasan. Wassalam.

  45. Farhan

    Wlkmslm sdr abumansur,
    secara ringkasnya: jawapan pd soalan anda itu adalah mereka semua (sahabat2 Nabi) bermakrifat. Jadi bagaimana Seorang nabi(Khidir) membunuh anak kecil tanpa salah?. Bagaimana pula Rasulullah saw membunuh musuh ketika perang?. Perhatikan 2 perkara asas yg perlu disentuh dan perlu anda fahami dgn kuat adalah pertama 1. itu adalah peranan(skrip) 2. Zat mengikut apa yg tertulis di Loh Mahfuz.

    Alhamdulillah, kerana anda adalah salah sesorang yang setia dan aktif dgn ilmu makrifat yg disampaikan oleh AB Ustaz HJ. Hussien. Sila ambil sedikit perhatian drpd pihak awak, walaupun setiap video kami anda ikuti, tetapi masih terdapat kelonggaran fahaman asas(basic) yg diperlukan utk memahami ilmu yg tinggi dan mendalam seperti video KAT-7 yg terkini ini, maka timbullah soalan2 asas seperti yg anda ajukan itu.

    Video KAT-7 adalah salah satu video lanjutan yg terkini, yakni ia memerlukan kefahaman yg jitu dari soal asas makrifatullah, dan selain itu jemaah haruslah sentiasa mengikuti perkembangan syarahan2 AB Ustaz Hj. Hussien supaya tidak ketinggalan utk menambah ilmu dan utk memperkasakan lagi kefahaman yg sedia ada.

    AB Ustaz Hj. Hussien tidak lagi menyentuh soal2 asas, tidak lagi menyentuh bagaimana utk menjalani kehidupan sebagai seorang yg telah bermakrifat tetapi menyelami isu zat dan Loh Mahfuz lebih terperinci. Maka itu banyak yg berkata ini adalah satu ilmu yg banyak menimbulkan “kontravasi”. Tapi bagi siapa?

    Jawapan: adalah pd yg tak memahami ilmu asas makrifatullah atau kurang jitu pegangan pd asas ilmu ini. Saya berharap sangat sdr dpt menghadirkan diri pd seminar AB Ustaz Hj. Hussien jikalau anda belum pernah mengikuti seminar ini. Seminar selanjutnya ialah pd 2 March 14 di Singapura.

    Sila lihat video yg anda perkatakan itu pd minit 0:00:17 saat.
    Terima kasih. Harap Maklum. Allahua’lam.

  46. abumansur

    Terima kasih atas jawapan segera dari admin. Boleh tak kalau guna logik akal kita kata iblis itu patut diberi anugerah syurga tertinggi sebab pegang watak jahat berbiliun tahun lamanya berbanding para nabi (Nabi Nuh) paling lama pun 1000 tahun pegang watak baik tu. Satu lagi yang saya kurang jelas ialah pembalasan neraka untuk perbuatan jahat, maksiat dan kafir itu sebenarnya cuma ugutan Allah sahaja. Allah tidak akan humban umat manusia ini ke neraka walaupun sebentar sebab semuanya cuma pelakon sahaja. Tq

  47. FARHAN

    sdr, satu lagi pegangan asas yg perlu ada dan dipegang erat ialah,
    kata Imam Ghazali:
    “Orang yang mengenal dirinya dan mengenal Tuhannya niscaya sudah pasti ia mengenal bahawa ia tiada mempunyai wujud bagi dirinya”.
    Imam Ghazali, Ihya Ulumiddin Bk. 7, 427 (1981).

    Justru itu, selama-lamanya yg perlu diketahui cuma ada satu kewujudan, hanya Allah swt. Allah itu lah Direktor, Allah yg memberi script, lalu dzatNya mengambil peranan itu lalu melakonkan skrip itu tak mengira apa watak sekalipun, yg baik berlakon baik yg jahat melakonkan watak jahat, akhir kalam HANYA ADA SATU ORANG YG MENONTON KESEMUA EPISOD ITU> IA ITU ALLAH SWT JUA.
    (sila tonton Video:PEMENTASAN utk mendapat pencerahan dlm soal ini)

    Kata Imran Hoesin:
    apakah hubungan di antara Pencipta dan ciptaan? Adakah Pencipta dan ciptaan wujud berasingan.
    Kalau ini benar, ia meruntuhkan tauhid kerana ada sesuatu yang wujud selain daripada Allah swt.
    Imran Hoesin, Islam and The Changing World Order, 9 (1991).

    Sdr, saya berharap awak dpt menghadirkan diri di seminar yg akan dtg supaya tidak bergocang tentang soal2 asas seperti ini. Sudah pasti anda akan sentiasa mempersoalkan perkara2 yg asas seperti ini lagi. Dan tak akan berakhir sekiranya soal asas seperti ini anda tidak mahu perbaikinya, dan utk memperbaikinya sila dtg ke seminar ini supaya mendapat pencerahan yg lebih baik drpd Arif Billah Ustaz Hj.Hussien.

    N.B: Kata AB Ustaz Hj. Hussien:
    ” Syarahan di Youtube adalah sebagai “Tadika” sebelum hadir di seminar”.

    Pertimbangkan . Tkasih Allahu A’lam.

  48. abumansur

    Terima kasih atas jawapan admin. Insyaallah suatu masa nanti saya akan hadiri seminar makrifat yang dianjurkan. Buat masa kini sekurang-kurangnya sedikit ‘rasa’ ilmu alam kewalian dapat saya alami berasbab dari mendengar ceramah AB.

  49. Shah

    Salam saya ada soalan..bagaimana hadith ini blh dijadikan dalil bhw alam ini dicipta drp sebahagian kecil dzat ?????

    104 – Hadits riwayat Abu Musa ra. ia berkata: Nabi saw. bersabda: Ada dua surga dari perak, wadah-wadahnya dan segala isinya. Ada pula surga dari emas, wadah-wadahnya dan segala isinya. Antara orang-orang dan kemampuan memandang Tuhan mereka hanya ada selaput keagungan pada Dzat-Nya, di surga Aden

  50. Shah

    Pembetulan…

    sebahagian kecil dzat ?????

    sepatutnya,

    dzat Allah?

  51. Shah

    Ini kerana yg mulia ustaz hanya mengambil caption ini shj lalu mengatakan ini bukti bhw Allah menjadikan alam ini drp sebahagian kecil DzatNya..

    “hanya ada selaput keagungan pada Dzat-Nya”.

    Sdgkan hadith abu musa tsb tiada kaitan pun dgn penciptaan alam.

    Harap penjelasan. Terimakasih.

  52. Shah

    Seterusnya tuan soalan saya,

    Yg mulia ustaz sering menyatakan di dlm kuliah2nya bhw jalan atau kaedah makrifah yg beliau ajarkan ini ialah jalan Nabi2, sdgkan tareqat2 pula ialah jalan Wali2.

    Sila tuan jelaskan di manakah dalilnya yg digunakan oleh ustaz utk menyatakan bhw jalannya adalah jalan Nabi2?

    Adakah dalil tsb bersifat Direct atau, Indirect yakni Qiyas?

    Muga diperjelaskan kpd hamba. JazakAllahuKhairan.

  53. Farhan

    Salam sdr,
    Anda bertanya;
    Hadits riwayat Abu Musa ra. ia berkata: Nabi saw. bersabda: Ada dua surga dari perak, wadah-wadahnya dan segala isinya. Ada pula surga dari emas, wadah-wadahnya dan segala isinya. Antara orang-orang dan KEMAMPUAN MEMANDANG Tuhan mereka Hanya ada SELAPUT keagungan pada Dzat-Nya, di surga Aden.

    J 1: Hadith ini jelas tapi anda aje yg tak mengerti dan tak nampak. Cuba perhatikan perkataan yg dibesarkan. walaupun kesemua isinya itu banyak(pd kiraan kita) tapi tidaklah sebesarmana pun dibandingkan disisi Allah swt.

    Anda bertanya;
    Pembetulan…

    sebahagian kecil dzat ?????

    sepatutnya,

    dzat Allah?
    J 2:
    Sekali lagi anda terlepas pandang huruf besar yg digunakan.

    Anda bertanya;
    Yg mulia ustaz sering menyatakan di dlm kuliah2nya bhw jalan atau kaedah makrifah yg beliau ajarkan ini ialah jalan Nabi2, sdgkan tareqat2 pula ialah jalan Wali2.

    Sila tuan jelaskan di manakah dalilnya yg digunakan oleh ustaz utk menyatakan bhw jalannya adalah jalan Nabi2?

    Adakah dalil tsb bersifat Direct atau, Indirect yakni Qiyas?

    Muga diperjelaskan kpd hamba. JazakAllahuKhairan.

    J3:
    Pada abad ketiga dan keempat Hijriyah … terdapat ramai perminat Tasawuf duduk berkumpul di sekeliling tokoh-tokoh tersebut dengan tujuan untuk memudahkan tokoh-tokoh itu mendidik murid-murid cara tertentu. Maka dari sini buat pertama kali wujudnya tariqat tasawwuf dalam Islam.
    Abu Al Wafa Al Ghanimi Al Taftazani, Perkembangan Tasawwuf Islam,
    19 (1996).

    Ahmad Sirhindi (mujtahid Islam):
    “Jalan Nabi-nabi…. Jalan Wali-wali”
    Muhammad Abdul Haq Ansari, Sufism and Shariah, 211 (1986).

    Semoga anda perolehi pencerahaNYa. Amin..Allahu A’lam.

  54. Shah

    Salam

    Respon 1…hadith Abu Musa ra

    InsyaAllah sy fhm maksud tuan. Terimakasih.

    Respon 2…jalan Nabi2

    Kejadian berkumpul di keliling tokoh2 tsb berlaku bukan pd zaman Nabi saw tetapi pd kurun ke3 dan ke4 hijrah. Maka ini bukti ia bukan jalan Nabi saw. Sbb tiada kesinambungan silsilahnya kpd Nabi saw. Ok sy fhm.

    Tapi apa kaitan antara jalan yg muncul pd kurun 14+ hijrah, yakni jalan yg mulia ustaz, dgn jalan Nabi saw dr sudut silsilahnya?

  55. FARHAN

    Anda bertanya:
    “Tapi apa kaitan antara jalan yg muncul pd kurun 14+ hijrah, yakni jalan yg mulia ustaz, dgn jalan Nabi saw dr sudut silsilahnya?”

    J :
    AB Ustaz Hj. Hussien, tiada silsilah langsung kpd Rasulullah saw. Tetapi ia adalah MANDAT dan AMANAH yg diterima langsung drpd Rasulullah saw ketika menunaikan fardhu haji pd tahun 1990 (kalau tak silap saya)
    utk mengajar ilmu ini, Sila lihat video “zikrullah 1″ utk keterangan mengenai perkara ini.

    Anda boleh menolaknya atau menerimanya terpulang pd keyakinan anda. Yang perlu anda tahu adalah :tiada pembohongan pd dakwaan ini.

    Sabda Rasulullah saw:
    Janganlah kamu cuba mendustakan aku kerana sesungguhnya orang yang mendustakan aku akan dimasukkan ke dalam api Neraka.
    (perbuatan yg tak balik modal, hanya utk mengaku- gaku aje!!!)

    Justru itu, pd hari ini, saya adalah orang kedua secara terbuka, mengistiharkan AB Ustaz Hj.Hussien B. Abdul Latiff adalah Mujtahid Islam yg BERGELAR dan BERTARAF Arif Billah yg muncul pd kurun 14+ hijrah.

  56. Shah

    Terimakasih atas jawapan tuan.

    Saya tiada masalah utk menerima suatu ajaran yg dpt memberikan saya makrifah kpd Allah, samada yg bersilsilah kpd Nabi saw atau tidak. Dan satu hari nanti kemungkinan besar saya akan bertemu juga dgn yg mulia ustaz hussein utk menuntut drp beliau. Walaubagaimanapun sblm drp itu, sy perlu menepis beberapa kemusykilan yg berlegar di minda sy.

    Ttg title yg diberikan kpd yang mulia ustaz, siapa yg menganugerahkannya kpd beliau? Cthnya gelaran Mujaddid dan Arif Billah itu.

    Apa perlunya title tsb diberikan?

    Terimakasih atas jawapan.

  57. FARHAN

    Jiakalau anda mengikuti semua ajaran yg disampaikan TITLE / MAQAM tiada membawa apa2 makna.

    Imam Ghazali berkata:
    Orang yang mengenal dirinya dan mengenal Tuhannya niscaya sudah pasti ia mengenal bahawa ia tiada mempunyai wujud bagi dirinya.
    Imam Ghazali, Ihya Ulumiddin Bk. 7, 427 (1981).

    “Seseorang yg benar dalam Ubudiyah (Kehambaannya) dan melaksanakan hak2 Rubbubiyah (ketuhan), MENJALANI, MERASAI dan MERGERTI akan kedua dua suasana ini dan memperolihi Mandat yg diterima drpd Rasulullah saw menjadikan beliau digelar Arifin”.
    (Arif Billah).

  58. Shah

    Terimakasih atas penjelasan tuan. InsyAllah sy memahaminya.

    Sy berminat mengikuti seminar makrifah Arif Billah. Boleh tuan nyatakan jadual dan tempat seminar akan dtg diadakan.

    Bilakah seminar yg terdekat?

    Berapa hari tempoh seminar?

    Sekiranya kami terpaksa ke Singapura, bagaimana dgn masalah lodging kami yg dtg dr jauh? Sy drp Negeri Sembilan.

    JazakAllah Khairan atas penjelasan tuan.

  59. Farhan

    Seminar pd masa yg terdekat ini adalah pd 2 March 14 selama 4 minggu berturut2 , Insyaallah akan diadakan di Singapura. Sila hubungi en abdul Malik wakil kami dar KL ditalian +60123222206, dia akan mengarahkan apa yg diperlukan. Insyaallah.

  60. Shah

    Terimakasih atas penerangan tuan.

    Tidak adakah Tuan Arif Billah mendelegasikan tugas mengajar ilmu ini kpd wakil2 yg terdiri drp anak murid2 beliau?

    Atau blhkah ilmu ini diajarkan oleh anak murid beliau kpd org lain tanpa ijazah atau kebenaran drp beliau?

  61. Farhan

    Untuk delegasi/ tenaga pengajar belum ada lagi di luar Singapura yg ada cuma disini- 2org, yg lainnya diberi kepercayaan boleh membantu , tapi awak boleh bertanya pd en. Malik perkara2 yg anda tak faham, Insyaallah beliau boleh membantu dan menjawabnya.

  62. Shah

    Baik..apa nama khusus bg ajaran makrifah ustaz hussein ni, kalau ada?

  63. FARHAN

    Tiada nama khusus bagi ajaran makrifatullah ini. Hanya Ilmu Makrifat ini diajarkan dan disampaikan melalui seminar bersiri selama4 minggu berturut2 dan selepas itu jikalau anda berminat bolehlah anda mengikuti ilmu lanjutan makrifat yg diadakan setiap hari sabtu bermula jam 8 mlm- Ini yg dilakukan oleh banyak Jemaah Malaysia dan Indonesia skrg ini. Tiada yuran dikenakan utk menghadiri Seminar ini nota(berupa buku) juga diberi percuma.

    Sila subscribe saluran kami diYoutube utk memdapatkan “Update” terkini
    dari kami di Farhan4u2c – http://www.youtube.com/user/farhan4u2c

    Tkasih.

  64. Shah

    Alhamdulillah dan shukran kpd en farhan. Saya telah ketemu en malik pd hari ini dan berbual panjang dgn beliau.. InsyaAllah sy akan ke singapura hujung minggu ini.

  65. FARHAN

    Segala puji bagi Allah.

  66. Shah

    Sy tlh menghantar info sy melalui mesej whatsapp kpd sdr farhan utk pendaftaran 2 mac. Harap disahkan…syukran jazilan

  67. Farhan

    Sila hantar butiran anda ke +65 93827723(Puan Marhama-SIN)/ +60123222206(En Malik-MAL), saya belum terima whatsapp dari anda. Tkasih.

  68. Shah

    Pn Marhama tlh mengesahkan melalui wassap penerimaan info sy.

    Syukran

  69. FARHAN

    Alhamdulillah

  70. zul

    Assalamualaikum tuan admin. Ramai pengikut tarekat tak berapa yakin dengan AB. Mereka kata kenapa AB tak berjubah, berserban besar, berjanggut panjang dan bertongkat macam perwatakan orang zuhud atau alim. Mereka kata perwatakan AB tak macam ulama yang biasa mereka lihat dan dengar. Mungkin AB perlu ubah stail penampilannya agar ramai orang lebih menerimanya? Tq.

  71. Farhan

    Salam sdr Zul, Anda menulis:
    “Ramai pengikut tarekat tak berapa yakin dengan AB. Mereka kata kenapa AB tak berjubah, berserban besar, berjanggut panjang dan bertongkat macam perwatakan orang zuhud atau alim. Mereka kata perwatakan AB tak macam ulama yang biasa mereka lihat dan dengar. Mungkin AB perlu ubah stail penampilannya agar ramai orang lebih menerimanya?”

    J: Perkara ini tak perlulah dibincangkan lagi, saya yakin anda pun mengetahui apa jawapannya. Apa yg perlu bimbangkan ialah, apa yg ada dibawah sarban mereka dan apa yg ada dibelakang jubah mereka. Apa yg ada pd janggut yg panjang dan tongkat? Dan berlakuan seperti orang zuhud? Perhatikan apa yg Ulamak2 ini katakan.

    Al Sarraj menulis:
    Terdapat (pada zaman kita) ramai orang yang berlagak sebagai ahli Sufi mendakwa mereka ahli sufi yang tulen dan bersedia diri bagi tugas menjawab semua soalan dan pertanyaan berkatian ajaran Sufi. Setiap penipu itu mendakwa menulis sebuah atau dua kitab tentang ajaran Sufi yang pada hakikatnya hanya jawapan yang karut-marut dan sampah yang sia-sia kepada pertanyaan yang sama tidak bermakna dan juga
    bodoh itu.
     MM Shariff, Op cit, 311.

    Kalabadhi menulis:
    Orang yang tidak mengetahui hakikat (kebenaran) berlagak sebagai tahu, orang yang tidak pernah pun memerikkannya, menghiasi diri dengannya, orang yang banyak sekali memperkatakannya, menafikannya dengan perbuatannya dan orang yang banyak menunjuk-nunjukkannya dengan perbuatannya, melindunginya dengan tingkah laku yang sebenar.
    MM Shariff, Op cit, 312.

    Sayid Sabiq ada menulis:
    Di dalam tasauf masuklah kaum Dajjal, kaum pencipta khufarat dan khayalan serta kaum penggangur, sehingga ketasaufan itu lalu digunakan sebagai lapangan kedajjalannya, bidang perkembangan khurafatnya serta sebagai mata pencarian hidupnya.
    Syed Sabiq, Unsur-unsur Kekuatan Dalam Islam, 113 (1978).

    Justru berhati2, dan tarekat hanya muncul lama sudah wafat nya Rasulullah dan sahabat2 dan pengikut sahabat.

    Abu Al Wafa menulis:
    Pada abad ketiga dan keempat Hijriyah … terdapat ramai perminat Tasawuf duduk berkumpul di sekeliling tokoh-tokoh tersebut dengan tujuan untuk memudahkan tokoh-tokoh itu mendidik murid-murid cara tertentu. Maka dari sini buat pertama kali wujudnya tariqat tasawwuf dalam Islam.
    Abu Al Wafa Al Ghanimi Al Taftazani, Perkembangan Tasawwuf Islam,
    19 (1996).

    Dan lihat apa yg dikatakan oleh Imam2 Besar ini:
    Imam Syafii ada berkata:
    Seandainya ada seorang lelaki bertasawuf di awal siang, ia tidak sampai ke waktu zuhur kecuali telah dungu.
    Syekh Abdur Rahman Abdul Khaliq,
    Penyimpangan Penyimpangan Tasawuf, 29 (2001).

    Imam Hanbal pula berkata:
    Saya tidak mempertimbangkan anda sebaik bermajlis dengan mereka.
    Syekh Abdur Rahman Abdul Khaliq, Penyimpangan Penyimpangan Tasawuf, 30 (2001).

    Imam malik berkata:
    Sesiapa yang bersyariah tanpa tasawuf adalah fasiq. Sesiapa yang bertasawuf tanpa syariah adalah zindiq.
     Mohd Sulaiman Hj Yasin, Mengenal Ilmu taswuf 2, 55 (1992).

    Allahu A’lam.

  72. zul

    Alhamdulillah jawapan yang baik. Biarlah AB seperti AB yang dulu juga. Yang penting hatinya sentiasa bersama Tuhan. Jika boleh AB ceritalah sikit bagaimana pengalaman-pengalaman kerohaniannya berjumpa nabi, saidina Ali dan Wali Songo tu secara detail. Orang kata Nabi tu handsome dan Saidina Ali tubuhnya kecil sahaja. Betul ke cerita orang tu? Kapal terbang Mas yang hilang baru-baru ini manalah tahu AB boleh ikhtiarkan sebagai usaha menolong sesama manusia untuk mengesannya. Tq

  73. Farhan

    Imbasan2 cerita itu ada diceritakan didalam syarahan2 beliau cuba dengar semula video2 yg ada.
    Allau A’lam.

  74. zul

    As Salam. Kenapa ceramah bahagian cara atau teknik mengeluarkan ruh dan minda tidak diteruskan lagi pada video ke 10. Saya ingin mendalami bahagian ini. Kalau ikut seminar perkara ini cuma sepintas lalu sahaja diajarkan. Ada tak kelas khusus untuk melancarkan atau menerbangkan minda dan ruh ini. Tq

  75. Farhan

    Salam, video itu disambung pd KATW1, perlu diingatkan AB ustaz Hj. Hussien selalu berpesan jgn dijadikan nak terbang atau lain perkara selain drpd mengigati Allah sebagai tujuan asas.
    Ab Ustaz Hj. Hussien mengalakan semua jemaah selalu naik dan mengigati Allah setiap waktu sebagaimana Firman Allah:

    Maka apabila kamu telah menyelesaikan salat, ingatlah Allah di waktu berdiri, di waktu duduk dan di waktu berbaring.
    An Nisa’ (4):103
    Allahu A’lam.

  76. salimah

    Assalamulikum ustaz Farhan dan ustaz AB. Dalam ceramah AB mengkehendaki merasakan yang kita ini tidak wujud, tiada keupayaan, tiada kudrat dan tiada segalanya. Semata-mata penzahiran zat yang sedikit itu. Jika kita bersolat sedangkan kita tidak mempunyai kewujudan diri bolehkah kita mengatakan yang bersolat, berpuasa, berhaji dan sebagainya itu ialah zatnya bukan kita lagi? Bahagian ini saya kurang jelas. Kalau fahaman wahdatul wujud mereka kata Allah menyembah atau menyatakan Allah. Terima kasih.

  77. Farhan

    Wlkmsalam, awak menulis:
    “Dalam ceramah AB mengkehendaki merasakan yang kita ini tidak wujud, tiada keupayaan, tiada kudrat dan tiada segalanya. Semata-mata penzahiran zat yang sedikit itu.”

    J1: Ini Betul!

    Sambong awak lagi:
    “Jika kita bersolat sedangkan kita tidak mempunyai kewujudan diri bolehkah kita mengatakan yang bersolat, berpuasa, berhaji dan sebagainya itu ialah zatnya bukan kita lagi?”

    J2: Ini pun Betul!

    Awak menulis lagi:
    “Bahagian ini saya kurang jelas.”

    J3: Awak kurang jelas bukan kerana awak tak faham, tetapi kerana awak itu “katak lompat”. Cuba pegang erat2 asas ilmu makrifatullah yg telah diajarkan, dan duduk didalam lingkungan ini, diam2 jgn lompat keluar masuk, sekejap didalam sekejap diluar fahaman org makrifat, baru awak faham apa yg dikatakan oleh Imam Ghazali yg telah dikupaskan oleh AB Ustaz Hj. Hussien dgn penuh terperinci, jelas lagi mudah utk difahami.

    “Orang yang mengenal dirinya dan mengenal Tuhannya niscaya sudah pasti ia mengenal bahawa ia tiada mempunyai wujud bagi dirinya”.
    Imam Ghazali, Ihya Ulumiddin Bk. 7, 427 (1981).

    Awak dah ikuti Seminar kami?, jikalau belum sila ikuti link dibawah ini.
    http://youtu.be/WMd30aWM9gE
    Tkasih.

  78. abulfateh

    salqm..ust.farhan…jika ada seminar mohon dimaklumkan kpd saya….saya melihat pendekatan AB amat jelas dan dalil saintifik….kebanyakkan guru makrifat masih tradisional kaedahnya. HIKMAH DAN NIKMAT ILMU ALLAH….saya juga mohon untuk mendapatkan buku AB….boleh minta nombor wakilnya di malaysia….sukran ust farhan

  79. Farhan

    Salam sdr abulfateh, sila subscribe siaran kami, dan siaran kami boleh diikuti di link dibawah ini.
    http://www.youtube.com/user/farhan4u2c

    Wakil kami diMalaysia ialah sdr Malik, talian beliau ialah
    +60123222206.

    Tkasih.

  80. syarafi

    As-Salam AB Hj Hussin, Ustaz Farhan serta Jamaah yang dimuliakan. Dalam syarahan kalau anda tidak tahu 5 yang terbaru, AB ada menyatakan syarat-syarat utama jika ingin masuk ke alam ketuhanan. Jika kita kekal di luar ( masih mahu berpegang kepada syariat dan masih mahu mengekalkan keakuan diri ) walaupun kita telah makrifatullah apakah kesannya. Maksud saya adakah dianggap salah dari segi hukum ilmu agama Islam kita tidak mahu masuk kealam ilmu ketuhanan yang AB ingin kita semua dapat merasai seperti yang AB rasai itu? Terima kasih

  81. Farhan

    Wlkmsalam, jgnlah sdr menyalah ertikan apa yg disampaikan oleh AB Ustaz HJ. Hussien (dengar semula dgn cermat). Orang2 yg bermakrifat mestilah berpegang teguh pd syariat Islam dan tambahkan lagi dgn amalan2 sunat2 yg lain, ini mestilah difahamkan.

    Ahli sufi awal dengan jelas menekankan bahawa Syariahlah kerangka yang menyokong dan mengekalkan hubungan ini. Sehubung dengan ini mereka menggesa semua ahli Sufi mempelajari ilmu yang menjadi asas Syariat.
      M. M. Shariff, Sejarah Islam Dari Segi Falsafah, 317 (1994).

    Selain menekan bahawa seseorang ahli Sufis hendaklah pada setiap waktu berpandu kepada Syariah sebagai kata pemutus, ahli-ahli Sufi awal juga jarang ketinggalan menunjukkan sesiapa yang tidak memperdulikan Syariah akan terlibat dengan kekeliruan dan pertentangan.
    M. M. Shariff, Sejarah Islam Dari Segi Falsafah, 317 (1994).

    Adakah sama org yg bermakrifat(bersyariat juga) dgn org yg berpegang pd syariat tanpa makrifat. Samalah maksudnya apa yg di firman oleh Allah swt:

    Sesungguhnya telah datang dari Tuhanmu bukti-bukti yang terang; maka Barang siapa melihat (kebenaran itu), maka (manfaatnya) bagi dirinya sendiri; dan barang siapa buta (tidak melihat Katakanlah lagi: Adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui? Sesungguhnya orang-orang yang dapat mengambil pelajaran dan peringatan hanyalah orang-orang yang berakal sempurna.
    Az Zumar (39):9

    Jadi apa yg dimaksudkan oleh AB Ustaz ialah jika awak nak duduk dalam lingkungan alam kerohanian(ketuhanan) hendaklah duduk tetap jgn berjangak didalamnya, jgn sekejap didalam sebentar lagi melompat keluar! seperti mana yg AB Ustaz ertikan sebagai “Katak Lompat”

    jikalau tidak berkemampuan berbuat demikian cukuplah saja diluar lingkungan itu asalkan jgn membuat dosa2 besar dan mensyirikkan Allah swt(mengikut syariat).

    Jumhur ulama Khalaf (lama) dan shalaf (baru) mengatakan, “Awaluddin Makrifatullah” iaitu awal agama mengenal Allah swt.

    “Makrifat kepada Allah Ta’ala itulah yang merupakan asas atau fundamen yang di atasnya didirikanlah segala kehidupan kerohanian.”
    Sayid Sabiq, Aqidah Islam, 30 (1988).

    Semoga awak mendapat pencerhanNya.

    Allahu A’lam.

  82. syarafi

    Terima kasih atas pencerahan itu. Oh, begitu rupanya. Duduk di luar pun tak mengapa asalkan kuat berpegang dan amalkan syariat hukum Islam. Selama ni saya terfikir kalau berpegang kepada syariat sahaja dianggap seolah-olah keislaman kita itu macam belum 100%. Bukan apa saya pernah dengar orang naqsyabandi kata sembahyang orang yang belum terbuka kunci makrifatullahnya itu cuma sembahyang kulit. Isinya belum sembahyang lagi. Mereka kata kena ambil ijazah atau berbaiat dahulu baru sempurna pengenalan kepada Allah. Mereka kata Imam Ghazali sebelum ambil ijazah atau talqin dari Syeikh (tukang kasut) dia belum dapat kasyaf macam adiknya Ahmad yang mufarraqah waktu Imam Ghazali jadi imam solat bersamanya itu. Ahmad lihat imam Ghazali berlumuran darah kerana waktu tengah solat Imam Ghazali terfikir tentang darah haid. Tq

  83. Farhan

    “Mereka kata kena ambil ijazah atau berbaiat dahulu baru sempurna pengenalan kepada Allah”.
    Ini adalah rekaan semata2 dan dianggap bidaah yg menyesatkan. Rasulullah saw, para sahabat dan pengikut sahabat tiada sama sekali melakukan ini.

    Telah dibuktikan utk Makrifat pd Allah swt tiada perlu utk menjalani process2 yg ditetapkan sebagaimana yg dikatakan itu. Bertitik dari situlah Islam menjadi agama yg sangat mundur, kerana hanya utk mengenal Allah swt pun sangat sukar dibuatnya. Dan tarekat hanya timbul pd akhir 300 hijriyah dan awal 400 hijriyah. Lama sudah kewafatan Rasulullah saw dan para sahabat.

    Pada abad ketiga dan keempat Hijriah … terdapat ramai perminat Tasawuf duduk berkumpul di sekeliling tokoh-tokoh tersebut dengan tujuan untuk memudahkan tokoh-tokoh itu mendidik murid-murid cara tertentu:
    Abu Al Wafa Al Ghanimi, Perkembangan Tasawwuf Islam, 19 (1996).

    Maka dari sini buat pertama kali wujudnya tariqat tasawwuf dalam Islam:
    Abu Al Wafa Al Ghanimi Al Taftazani, Perkembangan Tasawwuf Islam, 19 (1996).

    Kerana guru tadi telah mencobakan beberapa tata cara dan kaifiat berhasillah dia lantaran kaifiat itu, bertambahlah tinggi jiwanya. Lalu di tentukannya misalnya bacaan zikir, wirid sekian dan masing-masing guru atau thariqat mempunyai sistem sendiri-sendiri:
    Hamka, Perkembangan Tasauf Dari Abad Ke Abad, 110 (1976)

    Allahu A’lam.

  84. Muhammad Husaini

    Assalamu’alaikum, Saya Husaini dari Indonesia, saya ingin tahu kapan ada jadwal seminar lagi untuk kedepannya, saya akan rencanakan untuk ikut seminarnya.

    Salam
    Husaini

  85. Farhan

    Wlkmsalam, Insyaallah akan diadakan pd tanggal 4 May 14 di Singapura.


Leave a Reply



Back to top